Emy van Maaren

Gezond op school, gezond daarbuiten

De scholen zijn weer begonnen, dus hallo ochtendspits! In alle vroegte worden er tasjes gevuld met broodtrommels en drinkflessen. De inhoud moet lekker zijn natuurlijk, maar óók voedzaam en gezond. De GGD maakt zich daar samen met het Voedingscentrum hard voor.
 
Steeds meer scholen voeren een doordacht beleid op het gebied van sport, beweging en voeding. De GGD helpt hen daarbij een handje. Als het beleid van een school voldoet aan landelijke richtlijnen krijgt de betreffende school het vignet 'Gezonde School'. Hét bewijs dat er aandacht is voor de gezondheid van de leerlingen.
 
Het gaat steeds beter
Emy van Maaren-Heyligers is blij met deze ontwikkeling. Ze werkt als gezondheidsmakelaar voor GGD Brabant-Zuidoost en adviseert scholen die 'gezond willen worden'.
"Al sinds de jaren tachtig probeert de GGD gezonde voeding op scholen te promoten. Hoe meer scholen hun leerlingen helpen bij het maken van de juiste keuzes, hoe beter dat is. Op jonge leeftijd wordt immers een belangrijke basis gelegd voor de toekomstige (on)gezondheid. Als gezond gedrag wordt gestimuleerd, kunnen eventuele toekomstige gezondheidsproblemen worden uitgesteld of voorkomen. Ik ben dan ook blij met élke school die zich inzet voor de gezondheid van haar leerlingen. Het doet goed om te zien dat het er steeds meer worden. In Zuidoost-Brabant alleen al zijn er inmiddels bijna dertig basisscholen met het vignet 'Gezonde School'.
 
De Schijf van Vijf
Scholen die afspraken maken over het traktatiebeleid op school, tussendoortjes en de inhoud van de lunchtrommels kunnen rekenen op hulp van de GGD.
Emy: "Als scholen dat willen, komen we langs om leraren en ouders tips te geven over gezonde keuzes en verstandige alternatieven. We hanteren daarbij de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum als uitgangspunt. Dat betekent onder andere: elke dag minimaal 250 gram groenten en twee porties fruit, maar ook voldoende volkoren graanproducten zoals brood.”
 
Brood in plaats van koek
"Veel ouders denken dat ze hun kinderen gezonde snacks of drankjes meegeven,” vervolgt Emy, “maar uiteindelijk blijken ze niet de juiste keuzes te maken. Wist je dat in sinaasappelsap net zoveel suiker zit als in cola? Het drankje bevat weliswaar meer vitaminen, maar het vormt wél een enorme aanslag op het gebit en bevat veel calorieën. Dat is geen goed idee dus. Water of thee zonder suiker zijn de beste alternatieven. Zo’n aangepaste eetgewoonte is voor iedereen even wennen, maar het is de moeite waard. Dat geldt ook voor de tienuurtjes. Tussendoortjes uit de supermarkt bevatten veel suiker en ze zijn bovendien vaak per twee of drie stuks verpakt. Als een kind die koekjes in één pauze opeet, krijgt hij of zij te veel suikers en calorieën binnen. Een mini-krentenbol of een volkoren boterham met mager beleg (zoals zuivelspread, een gekookt ei of 30+kaas) is beter. Zeker als je plakjes komkommer, paprika of radijs toevoegt. Kinderen hebben na zo’n ‘snack’ voldoende energie om door te gaan en ze krijgen ook meteen wat extra groenten binnen. Zo sla je twee vliegen in één klap.”